سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

۳۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۷): جناب صاحب مفتاح الکرامه (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۷): جناب صاحب مفتاح الکرامه (قدس سره)

صاحب مفتاح الکرامه (قدس سره) متوفای ۱۲۲۶ هـ .ق

سیدجواد عاملی (قدس سره) صاحب کتاب ارزشمند مفتاح الکرامه و از شاگردان برجسته محقق بهبهانی است. وی که تسلط ویژه‌ای بر آراء فقهاء شیعه دارد، فقیه را نایب و منصوب از سوی امام زمان (عج) می‌داند. او در اثبات ولایت فقیه می‌فرماید:

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۶): جناب محقق بحرانی (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۶): جناب محقق بحرانی (قدس سره)

محقق بحرانی (قدس سره) متوفای ۱۱۸۶ هـ .ق

وی صاحب موسوعه ارزشمند فقهی «الحدائق الناظره» است که در نوع خود کتابی کم نظیر است. ایشان مدت ۲۰ سال در کربلا بر کرسی تدریس و زعامت دینی تکیه زد و ر این مدت شاگردانی چون میرزای قمی (قدس سره)، سید مهدی بحرالعلوم (قدس سره)، سیدعلی طباطبائی(قدس سره) (صاحب ریاض)، مولی احمد نراقی (قدس سره) و میرزای شهرستانی (قدس سره) را تربیت کرد. او در ابتداء دارای «مسلک اخباری» بود اما تحت تأثیر علامه وحید بهبهانی (قدس سره) و تقوی و خلوص کم نظیرش و حس حقیقت جویی که در وجود او بود روی به سوی «اتجاه اصولی» آورد. با بررسی موسوعه عظیم فقهی ایشان به مواردی چند از شئون و اختیارات «ولی فقیه» اشاره می‌کنیم:

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۵): جناب وحید بهبهانی (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۵): جناب وحید بهبهانی (قدس سره)

وحید بهبهانی (قدس سره) متوفای ۱۲۰۸ ه.ق

«مولی محمد باقر بن محمد اکمل استاد بزرگ و معلم انسان، محقق و مدقق از ارکان طایفه‌ی شیعه… تولد وی در اصفهان در سال ۱۱۱۸ بود… پس از اقامتی کوتاه در بهبهان به کربلا مهاجرت کرد و در آنجا به نشر دانش پرداخت و نزدیک به شصت کتاب نیز تألیف کرد…. وی در سال ۱۲۰۸ در کربلا بدرود حیات گفت»[۱].

وحید بهبهانی نیز همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی وجود حکومت را در جامعه جهت تدبیر امور مردم امری ضروری می‌داند که اختصاص به عصر خاصی ندارد و این نیاز به حکومت در همه حال ثابت و پابرجا است. به نظر او یکی از دلایل این ضرورت، سرو سامان دادن و نظم بخشیدن به امور معاش بندگان است. عقل انسان حکم می‌کند که معاش و معاد مردم در بلاد به گونه‌ای که بر وفق عدالت و حکمت بوده و موجب نجات شهروندان از ضررهای ذاتیه‌ی افعال خود و دیگران و فتنه و فساد باشد، بدون وجود رئیس فراهم نمی‌شود[۲].

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۴): جناب فیض کاشانی(قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۴): جناب فیض کاشانی(قدس سره)

فیض کاشانی (قدس سره) متوفای ۱۰۹۱ه.ق

مولی محسن فیض از علمای بزرگ شیعه و صاحب آثار ارزشمندی است. ایشان خدمات بیسار ارزنده ای در علوم مختلف از جمله فقه، حدیث، تفسیر، کلام و اخلاق دارد.

به نظر فیض کاشانی دو رسالت مهم به سعادت رساندن انسان و نیز حفظ اجتماع ضروری او، بعد از پیامبران بر عهده‌ی جانشینان آنها قرار داده شده است و به همین دلیل می‌گوییم: وجوب امامت، همواره مرکوز در فطرت عالم است؛ زیرا دواعی خلایق در هر شهر و روستایی و اجتماعی، متعدد و متفاوت است. پس باید رئیسی داشته باشند تا بدو مراجعه نمایند و همه تحت امر او باشند[۱].

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۳):علامه محمد باقر مجلسی (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۳):علامه محمد باقر مجلسی (قدس سره)

علامه محمد باقر مجلسی (قدس سره) متوفای ۱۱۱۱ ه.ق

علامه محمد باقر مجلسی از علمای بزرگ شیعه است که علاوه بر پرداختن به جنبه‌ی عمومی فقه، در عرصه‌ی فقه حکومتی و دخالت در امور سیاسی و حکومتی عصرش نقش فعالی داشته است. وی با اعتقاد به اینکه انسان موجودی مدنی بالطبع است، بر حیات اجتماعی مردم و ضرورت تشکیل حکومت برای تأمین نیازهای اجتماعی وی تأکید می‌کند: «ان الانسان مدنی بالطبع یحتاج بعضهم الی بعض فی التعیش و البقاء»[۱]. وی حکومت را شأنی از شئون نبوت و امامت دانسته و با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) علت نیاز بشر به نبی و امام را هدایت خلق می‌داند. «بر وفق حکمت باید رسولان در میان او و خلایق باشند تا ایشان را دلالت نمایند بر آنچه مصلحت ایشان در آن است و باعث نفع ایشان است. و راهنمایی کنند به چیزی چند که موجب بقای نوع ایشان می‌باشد و ترک آن مورث فنای ایشان است»[۲].

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۲):علامه محمدتقی مجلسی(قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۲):علامه محمدتقی مجلسی(قدس سره)

علامه محمدتقی مجلسی(قدس سره) متوفای ۱۰۷۰ هـ .ق

وی پدر علامه محمدباقر مجلسی (قدس سره) از جمله عالمانی است که به سمت شیخ الاسلامی در دستگاه صفویه رسیده و در این زمینه نقش مهمی را ایفا کرده است. علاوه بر اینکه حضور وی در دستگاه حکومت نشانه اعتقاد وی به ولایت فقیه است در آثار فقهی او نیز عباراتی دال بر این مطلب یافت می‌شود.

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۱):جناب صاحب مدارک (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۱):جناب صاحب مدارک (قدس سره)

صاحب مدارک (قدس سره) متوفای ۱۰۰۹ هـ . ق

سیدمحمد بن علی موسوی عاملی (قدس سره) از فقهاء بزرگ اواخر قرن دهم می‌باشد. وی تألیفات گرانقدری در فقه و اصول دارد که مهمترین آنها «مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام»، «حاشیه علی الاستبصار»، «حاشیۀ علی تهذیب الاحکام» و «نهایه المرام فی شرح مختصر شرایع الاسلام» می‌باشند.

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۰):جناب محقق اردبیلی (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۰):جناب محقق اردبیلی (قدس سره)

محقق اردبیلی (قدس سره) متوفای ۹۹۳ ه.ق

احمد بن محمد معروف به مقدس اردبیلی از فقهای والامقام شیعه در قرن دهم هجری است.

وی از فقهای بزرگی است که علاوه بر اینکه در تحقیق و پژوهش سرآمد و نمونه بود و یک محقق بزرگ به شمار می‌آمد، در امر تهذیب نفس و زهد و تقوا نیز کم نظیر و مقدس بود.

اقوال علماء عصر غیبت(۱۹): جناب شهید ثانی (قدس سره)

اقوال علماء عصر غیبت(۱۹): جناب شهید ثانی (قدس سره)

شهید ثانی (قدس سره) متوفای ۹۶۵ ه.ق

شهید ثانی از فقهای بزرگ و متبحر امامیه می‌باشد که در سخت ترین شرایط توانسته است تألیفات علمی بسیاری از خود به یادگار بگذارد. بعضی از آثار وی هنوز هم به عنوان متن درسی در حوزه‌های علمیه مطرح و مرجع و منبع محققان است. شیخ عباس قمی درباره ایشان می گوید: «استاد بزرگ شهید ثانی در وثوق، بزرگواری، دانش، فضل، زهد، عبادت، پرهیزگاری، تحقیق، مهارت و تمامی فضیلت ها و کمالات مشهورتر از آن است که ذکر شود و نیکی ها و صفت‌های شایسته اش بسیار بیشتر از آن است که محصور گردد… شیخ زین الدین در سیزدهم شوال ۹۱۱ به دنیا آمد و در سال ۹۶۵ در حالی که ۵۴ ساله بود، دو نفر برای حل مرافعه‌ی خویش نزد وی رفتند… روایت شده که بعد از فراغت وی از نماز عصر در مسجدالحرام، او را به اطراف مکه بردند و یک ماه و ده روز در آنجا زندانی کردند. و سپس از راه دریا وی را به قسطنطنیه برده و در آنجا به شهادت رساندند و جسدش را تا سه روز رها کرده و بعد از آن به دریا انداختند»[۱].

اقوال علماء در عصر غیبت(۱۸): جناب محقق کرکی

اقوال علماء در عصر غیبت(۱۸): جناب محقق کرکی (قدس سره)

محقق کرکی (قدس سره) متوفای ۹۳۷

علی کرکی، مشهور به محقق ثانی، یکی از فقهای برجسته‌ی شیعه است که در کرک نوح، از نواحی بعلبک لبنان زاده شد: شیخ عباس قمی درباره ایشان می گوید: «مروج آیین و مذهب (شیعه) و سرسلسله‌ی محققین بزرگ علامه‌ی روزگار، شیخ عبدالعالی کرکی که یک بار به شیخ علایی و بار دیگر به محقق ثانی ملقب شده است. شیخ حر عاملی درباره‌ی وی گفته است که وثوق و دانش و فضل و بزرگواری و فراوانی تحقیق وی بسیار مشهورتر از آن است که ذکر شود و تصنیفات وی فراوان است و مشهور … در سال ۹۳۷ بدرود حیات گفته است، در حالی که بیش از هفتاد سال عمر کرده است و در مستدرک سال وفات وی را ۹۴۰ ذکر کرده است»[۱].