سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

پرسمان/1/ حکومت طاغوت

پرسمان 1

اشاره:

برآنیم تا زین پس در این بخش، به سوالات معارفی مخاطبین پرداخته، با مراجعه به اساتید برجسته ‏ی این حوزه، پاسخهایی مستند و البته با بیانی ساده برای شما خوانندگان عزیز روزنامه فراهم آوریم.

منبع: روزنامه قدس  

 

سوال: چرا برای اثبات خودمان دیگران را نفی می‎کنیم و هر حکومت دیگری را طاغوتی می‎نامیم؟ یعنی مردمی که سالها در سایهی حکومت‏های قبلی زندگی می‏کردند با دین بیگانه بودند؟!


«قرآن کریم، هر حاکمیتی غیر از ولایت خدا را «ولایت طاغوت» معرفی می‏کند و می‏گوید: هر کسی که تحت ولایت خدا نباشد، تحت ولایت طاغوت است؛ در آیه 257 سوره بقره می‎خوانیم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون»؛ خداوند سرپرست کسانى است که ایمان آوردهاند. آنان را از تاریکىها بیرون مى بَرد و به سوى روشنایى (شناخت معارف الهی و اطاعت از خدا) هدایت مى کند. و کسانى که کفر ورزیده اند، سرپرستانشان طاغوتهایند که آنان را از نور (فطرت خداشناسى) به در مى برند و به تاریکى هاى شرک و کفر و عصیان مى کشانند. اینان همدم آتشند و در آن جاودانه ‏اند.

از سوی دیگر قرآن کریم، پذیرش حاکمیت غیرالهی و واگذاری شئون حکومتی ـ مثل قضاوت و داوری و... ـ را به مصادیق طاغوت، منافی ایمان به خدا می‏داند؛ «ألم تر الی الذین یزعمون انهم آمنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به و یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا»؛  آیا نمی‏نگری به آن کسانی که می‏پندارند که ایمان آوردهاند به آنچه بر تو نازل شدهاست، و به آیین پیشینیان تو ایمان دارند، خودشان را مؤمن فرض می‏کنند، در حالی‏که کاری از آنها سر می‏زند که منافی با ایمان به خداست: می‏خواهند تحاکم به طاغوت کنند؛ یعنی حل و فصل کار خود را به طاغوت مراجعه کنند، از طاغوت نظر بخواهند و فرمان بگیرند و بر طبق نظر او زندگی خود را به راه ببرند، این منافی با ایمان است.  و شیطان مى خواهد آنان را به بیراهه اى که با حق فاصله اى دور و دراز دارد سوق دهد.

پس اولا هر نظام سیاسىِ غیراسلامى، نظامى شرک‏آمیز است، چون حاکمش «طاغوت» است؛ و ما به حکم اسلام، موظفیم آثار شرک را از جامعه مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم و از بین ببریم. اصلا پذیرش توحید، کنار آمدن با طاغوتها را برنمی‎تابد؛ چرا که یکى از مصرع‏هاى برجسته و مهم‌ قصیدة «لااله‌الاالله» این است که با طاغوت‏ها، طغیانگرهاى جهانى، قدرت‏هاى ظالم بین‌المللى و ستمگرانى که امروز شما مى‌بینید در دنیا چگونه تاخت و تاز مى‌کنند و با ملت‏ها چه مى‌کنند، نمى‌شود کنار آمد.

و ثانیا موظفیم شرایط اجتماعى مساعدى براى تربیت افراد مؤمن و با فضیلت فراهم سازیم. و این شرایط درست ضد شرایط حاکمیت «طاغوت» و قدرت‏هاى نارواست. شرایط اجتماعى‏اى که ناشى از حاکمیت «طاغوت» و نظام شرک‏آمیز است، لازمه‏اش گسترش فساد است (مائده: 32).

پس در این شرایط اجتماعى و سیاسى، انسان مؤمن و متقى و عادل نمى‏تواند زندگى موحدانه داشته باشد و بر ایمان و رفتار صالحش باقى بماند. لذا انسان موحد دو راه در برابر خود دارد: یا اجباراً دستورات حکومتی طاغوت را بپذیرد و اعمالى مرتکب شود که شرک‏آمیز و ناصالح است. یا براى اینکه چنین اعمالى مرتکب نشود و تسلیم اوامر و قوانین «طواغیت» نشود، با آنها مخالفت و مبارزه کند تا آن شرایط فاسد را از بین ببرد.

پذیرش «توحید» حکم می‏کند که باید دستگاه‏هاى حکومتى فاسد و فاسدکننده را از بین برد و هیأت‏هاى حاکمة خائن و فاسد و ظالم و جائر را سرنگون کرد. این وظیفه‏اى است که همه مسلمانان در یکایک کشورهاى اسلامى باید انجام دهند؛»1 همان کاری که مردم خداپرست ایران در قالب انقلاب اسلامى محق کردند.

البته ممکن است کسانی با این حقیقت قرآنی آشنا نباشند، یا امکان تحقق آن را نداشته باشند، که در این دو صورت مستضعف محسوب شده و حکم دیگری خواهند داشت.



1.     برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه‎ی اسلامی در قرآن»؛ مجموعه سخنرانی‎های حضرت آیت الله خامنه‎ای در سال 1353 در مسجد امام حسن (علیه السلام) مشهد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی