سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

پیشینه‎ی ولایت فقیه در ادیان گذشته: ش۱

پیشینه‎ی ولایت فقیه در ادیان گذشته: ش۱

۱٫     ولایت فقیه توسط علماء بنی اسرائیل

مسئله‏ ى ولایت فقیه براى اسلام نیست. قبل از اسلام پیغمبر اولوالعزم عیسی و موسى علیهم السلام بوده اند.  کتاب آسمانى موسى  علیه السلام تورات است.

سابقه ی ولایت فقیه در ادیان قبل را در سوره‏ ى‏ مائده آیه‏ ى ۴۴ ببینید:

«بسم الله الرحمن الرحیم».

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ

ما تورات را نازل کردیم در حالی که در آن ، هدایت و نور بود و پیامبران ، که در برابر فرمان خدا تسلیم بودند ، با آن برای یهود حکم می کردند و ( همچنین ) علما و دانشمندان به این کتاب که به آنها سپرده شده و بر آن گواه بودند ، داوری می نمودند.

قرآن مى‏ فرماید: «إِنَّا» به درستى که ما «أَنْزَلْنَا» نازل کردیم، «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراهَ‏» ما کتاب تورات را نازل کردیم. «فیها» در تورات‏ «هُدىً وَ نُورٌ» هدایت و نور در تورات و کتاب آسمانى هست. در کتاب آسمانى تورات هدایت و نور بوده است. حالا بعد تحریفاتى هم متأسفانه شده است. «یَحْکُمُ بِهَا» حکومت مى‏کند. «بِهَا» یعنى به همین تورات، «النَّبِیُّونَ» بعد مى‏ گوید: «النَّبِیُّونَ» نبیون چه کسانى هستند. «الَّذینَ أَسْلَمُوا» بعد مى‏گوید: «وَ الرَّبَّانِیُّونَ» بعد مى‏گوید: «وَ الْأَحْبارُ»، «النَّبِیُّونَ» یعنى انبیاء، «الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ» یعنى علماء،

بحث این است که ولایت فقیه مخصوص اسلام نیست. ما نازل کردیم تورات را، در تورات هدایت و نور است. «یَحْکُمُ» دو تا معنا دارد. یا حکومت مى‏کند، یا حَکَمیت، داورى مى‏کند. حالا فرق نمى‏کند. قاضى هم باشد و داور باشد، داورى هم از شئون حکومت است. حکومت مى‏کند به این تورات پیغمبران و علما. یعنى حکومت علما براساس تورات. ما تورات را فرستادیم، که طبق تورات حکومت کنند هم پیغمبرها، هم علما. یعنى حکومت علما براساس کتاب آسمانى. ولایت فقیه هم همین است.

ولایت فقیه یعنى چه؟ یعنى فقیه ى طبق قرآن بر مردم حکومت کند. هروقت هم این فقیه یک گناه از او سر زد، اتوماتیک از همه‏ ى پست‏ ها مى‏افتد. یعنى دیگر لازم نیست، جلسه‏ اى بگیرند، عزل کنند. خود به خود عزل مى‏شود.

با استبداد چه فرقى مى‏کند؟ استبداد یک نفر حکومت مى‏کند، با زور. فقیه یک نفر حکومت مى‏کند با عدالت.[۱]

 

[۱] . قرائتی محسن، برنامه درسهایى از قرآن سال ۸۸، سابقه ولایت فقیه در ادیان پیشین، ص ۲ (باتصرف)

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی