سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

پرسمان/9/تفاوت ولایت فقیه با دیکتاتوری

پرسمان:

تفاوت «ولایت مطلقه» با «دیکتاتوری»

 

سوال: چرا تضمینی وجود دارد که «مطلقه» بودن ولایت فقیه به دیکتاتوری منجر نشود؟

 

روز گذشته در همین بخش دیدیم که «ولایت مطلقه فقیه»، به معنی برخورداری فقیه از اختیارات لازم، برای اجرای احکام اجتماعی - حکومتی اسلام است و هم «شرط فقاهت»، رفتار او را به چهارچوب احکام الهی محدود می‏کند و هم «شرط عدالت»، رفتار فقیه را تنظیم می‎کند.

آنچه در دیگر حکومتها به دیکتاتوری منجر می‎شود، «استبداد به رأی» حاکم است؛ در حالی که در اسلام، نه تنها برای پیشگیری از وقوع استبداد در وجود حاکم، پیش‎بینی‏های لازم صورت گرفته و عدالت و تعهد به احکام شرع ـ آنهم نه فقط در هنگام گزینش رهبر، بلکه در طول عمر او تا آن زمان ـ به عنوان «شرط گزینش» او باید احراز گردد، بلکه «نظارت دائمی» بر او توسط معتمدین خبره‏ی مردم ادامه خواهد یافت.

این باعث می‎شود که الگوی حکومتی اسلام، تفاوتی ماهوی با دیگر حکومتها (که حتی برای حاکم مصونیت قضایی قائلند و اجازه رسیدگی به تخلفات او را در دوره حاکمیت نمی‎دهند) خواهد داشت. لذا در حکومت اسلامی، اقتدارِ حاکمیت هست، ولى خودخواهىِ سلطنت نیست؛ جزم و عزم قاطع هست، اما خود‏رأیى و زیاده‌طلبى نیست.

این مطلب در پاسخ حضرت امام خمینی (قدس سره) به منتقدینی که ولایت مطلقه را مساوی دیکتاتوری عنوان می‏کردند، به خوبی انعکاس یافته است: «اینهایی که می‏گویند دیکتاتوری، اسلام را نمی‏فهمند... فقه اسلام را نمی‏دانند... فقیه اگر یک گناه صغیره هم بکند از ولایت ساقط است. مگر ولایت یک چیز آسانی است که بدهند دست هر کس؟! اینها که می‏گویند که دیکتاتوری پیش می‏آید... اینها نمی‏دانند که حکومت اسلامی، حکومت دیکتاتوری نیست.

اسلام مقابل دیکتاتورها ایستاده و ما می‏خواهیم که فقیه باشد که جلوی دیکتاتورها را بگیرد؛ نگذارد رئیس جمهور دیکتاتوری کند؛ نگذارد نخست وزیر دیکتاتوری کند... نه اینکه بخواهیم دیکتاتوری درست کنیم؛ فقیه می‎خواهد چه کند دیکتاتوری را! کسی که زندگی عادی دارد و نمی‏خواهد این مسائل [دنیایی] را، دیکتاتوری برای چه می‏خواهد بکند؟ حکمفرمایی در کار نیست در اسلام.» (صحیفه نور، ج 11، ص 37)

اسلام هرچند با قیدها و شرط‏هایى که براى حاکم اسلامى قرار داده، ضریب خطا و احتمال فساد وی کاهش مى‏یابد، با این حال، نظارت همگانى امت بر حاکمان، به ویژه از طریق عالمان و متفکران اسلامى ـ که در قالب مجلس خبرگان رهبری در ساختار نظام تعبیه شده ـ یک اصل پذیرفته شده است.

بنابراین همان‏گونه که در ابتداى امر، کار مجلس خبرگان «کشف» و تشخیص فرد واجد شرایط مى‏باشد، در انتها هم کار مجلس خبرگان تنها «کشف» و تشخیص از دست دادن شرایط است و عزل، به صورت خودبه‏خود انجام مى‏پذیرد.

و اتّفاقا این مسئله یکى از امتیازات و ویژگى‏هاى نظریه و نظام ولایت فقیه است که به محض این‏که کوچک‏ترین خللى در شرایط لازم براى رهبرى بوجود بیاید، رهبر خودبه‎خود عزل مى‏شود و اعتبار و مشروعیّتش را از دست مى‏دهد. (نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی، ص 156)


برگرفته از کتاب «رهیافت ولایت فقیه» نشر اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی، جلد 3

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی