سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

ولایت- جلسه 3

بسم الله الرحمن الرحیم


مسئله ولایت در دنباله بحث نبوت است, یک چیز جدای از بحث نبوت نیست. مسئله ولایت, در حقیقت تتمه و ذیل و خاتمه ی بحث نبوت است. حالا خواهیم دید که اگر ولایت نباشد, نبوت هم ناقص می ماند. لذا ناچاریم یک مختصری از نبوت بگوییم. 

پیغمبر خدا برای چه می آید؟ پیغمبر می آید برای به تکامل رساندن انسان, می آید برای تخلّق دادن انسان ها به اخلاق الله, می آید برای کامل کردن و به تمام رساندن مکارم اخلاق. آنچه که گفتم مضمون احادیث است؛ «بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق» (بحارالانوار, کتاب الایمان و الکفر, ابواب مکارم الاخلاق, باب حسن الخلق, ح1) پیغمبر برای ساختن انسان ها می آید, برای به قِوام رساندن این مایه ای که نامش انسان است, می آید.

از چه راهی و از چه وسیله ای پیغمبر استفاده می کند برای ساختن انسان؟ چه طور انسان ها را می سازد؟ مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ پیغمبر صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه. پیغمبر برای ساختن انسان, کارخانه انسان سازی درست می کند. 

پیغمبر ترجیح می دهد که ده سال, بیست سال, دیرتر موفق بشود, اما آنچه می سازد, یک انسان و دو انسان و بیست تا انسان نباشد, کارخانه ی انسان سازی درست کند که به طور خودکار انسانِ کاملِ پیغمبرپسند تحویل بدهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان هاو به قِوام آوردن مایه ی انسان, از کارخانه ی انسان سازی استفاده می کند.

کارخانه انسان سازی چیست؟ جامعه و نظام اسلامی است. اینجا آن نقطه ی پیچ, نقطه ی اساسیِ توجه و تکیه حرف است. همه می گویند پیغمبر, انسان می خواهد بسازد, همه می گیند پیغمبر برای تعلیم و تربیت می آید و همه این را می فهمند؛ آنچه را باید فهمید این است که پیغمبر یکی یکی گوش انسان ها را نمی گیرد به کنج خلوتی ببرد, در گوششان زمزمه مِهر خدا بنوازد. پیغمبرها مکتب علمی و فلسفی تشکیل نمی دهند تا یک مشت شاگرد درست کنند, این شاگردها را بفرستند تا مردم را در اقطار عالم هدایت کنند. پیغمبر کارش از این قرص و قائم تر, استوارتر و ریشه دار است. چه کار می کند؟ یک کارخانه ای که از آن کارخانه جز انسان بیرون نمی آید, می سازد و آن کارخانه, جامعه اسلامی ست. 

جامعه اسلامی چیست؟ 

ادامه در پست بعد.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی