سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

فصل4/ضرورت تشکیل حکومت در اسلام/3/سنت پرچمداران الهی در تحقق حکومت/ش6/امام سجاد,باقروصادق ع

بسم الله الرحمن الرحیم

فصل 4: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام


3.   سنّت پرچمداران و صاحبان رسالت الهی در پیگیری و تحقّق حکومت

     شماره 6

     امام سجاد, امام باقر و امام صادق علیهماالسلام

 


3. امام سجاد (علیه السلام)

v  دوران امام چهارم، از سخت‎ترین دوران‎ها از لحاظ اختناق دستگاه‎های حاکم بود و شیعیان در شرایط سخت تقیه به سر می‎بردند؛ با این‎حال، امام سجاد (علیه السلام)، علاوه بر دعاهای بسیاری که با مضامین سیاسی بیان فرموده‎اند، از معدود فرصت‎های پیش آمده برای تبیین حق غصب شدة ائمه(علیهم السلام) استفاده می‏نمودند. مثل روایتی که در قالب تشریح حقوقی که به عهدة انسانِ مسلمان است (رسالة حقوق) بیان داشته‏اند:

«فَحُقُوقُ أَئِمَّتِکَ ثَلَاثَةٌ أَوْجَبُهَا عَلَیْکَ حَقُّ سَائِسِکَ بِالسُّلْطَانِ»؛[1] ... و حقوق امامان بر شما سه چیز است؛ واجب‎ترین آنها بر شما، حق سیاست اوست برشما، به حکم سلطنتی که دارد...»


یا روایتی که در آن به تعلیل وقایع و رویدادهای گذشته بر مسلمانان پرداخته، می‎فرمایند:

«به جان خودم سوگند، شما امور گذشته را در روزهاى پیشین ـ که از آشوب‏ها انباشته بوده و شیفته فتنه‎ها بودند ـ پشت سر گذاشته‏اید و می‏توانید از آن وقایع، بر دورى گزیدن از گمراهان و بدعت‏گزاران و ستم‏پیشه‏گان و فسادکنندگانِ بناحق در زمین هدایت شوید، پس از خدا کمک جوئید و بازگردید به سوى طاعت خدا و پیروى آن کس که به پیروى سزاوارتر است که پیروى شوند و مورد اطاعت قرار گیرند از اینان. پس الحذر! الحذر! پیش از آن‏که به پشیمانی و حسرت مبتلا شوید و در پیشگاه پروردگار خود حاضر شوید!» [2]


4. امام باقر (علیه السلام)

v  از میان روایات بسیاری که امام پنجم (علیه السلام) به ما رسیده، بخش قابل توجهی به شرایط پذیرش اعمال، ویژگی‎های دین مرضیّ خداوند و شیوة صحیحِ دینداری اختصاص دارد؛ با کمی دقت در میان این دست از روایات، می‎توان دریافت که تبعیّت از ولیّ الهی و تلاش برای تحقّق ولایت در جامعه، شرط بندگی و مهم‏ترین وظیفة دینی هر مسلمان است. به سه روایت زیر به عنوان نمونه بنگرید:

 1. «اَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَیْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلَایَةَ وَلِیِّ اللَّهِ فَیُوَالِیَهُ وَ یَکُونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَیْهِ مَا کَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِی ثَوَابِهِ وَ لَا کَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَان»؛[3] اگر مردی شبها تا به صبح بیدار بماند و تمام عمر را روزه بگیرد ــ نه فقط ماه رمضان را ــ وتمام اموالش را در راه خدا صدقه دهد و در تمام دوران عمرش به حج رود، در حالی که «ولایت ولی خدا» را نشناخته باشد تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمائی او باشد، این چنین آدم هر آنچه که انجام داده است بیهوده، بی‏ثمر و خنثی است.

2. امام باقر (علیه السلام) با استناد به حدیثی قدسی می‏فرمایند: «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَة»؛[4]  خداى متعال گفته است: «هر دسته از مسلمین، که از امام (حاکم) جائرى که از جانب خدا نیست اطاعت کرده است، هر چند در اعمالش نیکوکار و پرهیزگار باشد، عذاب خواهم کرد؛ و هر دسته از مسلمین، که از امام عادلِ برگزیده از جانب خدا اطاعت کرده است، خواهم بخشید، هر چند آن دسته، در حق خود، ستم‏کار و گناه‏کار باشد».[5]

3. «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِیَ إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُکِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَبَى إِلَیْنَا فِیمَا وَلَّیْنَاه‏»؛[6] امام باقر (علیه السّلام) فرمود: هر که بدی‎هایی که به ما شده را نشناسد ـ از ستم‏هایی که بر ما شده و آنچه که از حق ما به یغما رفته و مصیبت‏هایى که بر ما وارد شده ـ با آن کسان که بر ما ستم رانده‎اند، در باز داشتن ما از حق ولایت‏مان، شریک است.


5. امام صادق (علیه السلام)

v  فرصت بی‎نظیر پیش آمده در دوران امام صادق(علیه السلام) برای تعلیم معارف دین، بستر مناسبی بود که هرازچندگاهی در خلال بحث‎های علمی، شئون سیاسی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمة هدی(علیهم السلام) نیز تبیین گردد؛ به عنوان مثال، آن حضرت در معرفی پیامبر خاتم، می‎فرمایند:

«خداوند پیامبرش را ادب آموخت. آن‎گاه که ادب او را به کمال رساند، فرمود «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ»[7]: تو دارای خلق عظیمی! سپس امر دین و امت را به پیامبرش سپرد تا بندگانش را اداره و رهبری کند؛ «لِیَسُوسَ عِبَادَهُ». سپس فرمود: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛[8] ای مردم! آنچه را رسول فرموده، بپذیرید و هر آنچه شما را از آن نهی کرده است، رها کنید!»[9]

یا در فرصت حج که مسلمانان از اقصی‏نقاط جهان اسلام جمع می‏شوند، حضرت به تبیین جایگاه امامت در معارف اسلامی پرداخته، با صراحت، ریاست جامعه اسلامی را حق خود اعلام می‎دارند؛

عمرو بن ابی‏مقدام می‎گوید: روز عرفه، امام صادق را در موقف عرفات دیدم که با بلندترین صوتشان ندا می‎دادند: «ای مردم! رسول الله(صلی الله علیه و آله) امام و پیشوای مردم بود؛ پس از او علی بن ابیطالب، امام و رهبر بود؛ پس از او حسن، شایستة این مقام بود؛ پس از او حسین؛ پس از او علی بن الحسین؛ پس از او محمد بن علی و پس از او من!» سپس همین جملات را سه بار تکرار فرمودند، پس از آن رو به سمت راست کردند و این جملات را سه بار تکرار فرمودند؛ پس از آن رو به چپ و سپس به پشت سر؛ طوری که این مطالب را 12 بار تکرار فرمودند.[10]

 



[1] . خصال، ابواب الخمیس، ج 1

[2] . عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): فَلَقَدْ لَعَمْرِی اسْتَدْبَرْتُمُ الْأُمُورَ الْمَاضِیَةَ فِی الْأَیَّامِ الْخَالِیَةِ مِنَ الْفِتَنِ الْمُتَرَاکِمَةِ وَ الِانْهِمَاکِ فِیمَا تَسْتَدِلُّونَ بِهِ عَلَى تَجَنُّبِ الْغُوَاةِ وَ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ الْبَغْیِ وَ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ فَ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ طَاعَةِ مَنْ هُوَ أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِمَّنِ اتُّبِعَ فَأُطِیعَ-فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ قَبْلِ النَّدَامَةِ وَ الْحَسْرَةِ وَ الْقُدُومِ عَلَى اللَّهِ وَ الْوُقُوفِ بَیْنَ یَدَیْهِ‏»( الکافی، ج‏8، ص 14)

[3] . الکافی، ج 2، ص18

[4] . الکافی، ج1، ص 376

[5] . ترجمه از استاد احمد آرام، الحیاة ، ج‏2، ص 642 

[6] . ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شیخ صدوق‏، ص: 208

 

[7]. قلم؛ 4

[8] . حشر: 7

[9] . إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ الدِّینِ وَ الْأُمَّةِ لِیَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»( الکافی، ج 1،ص 266)

[10] . «عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ قَالَ رَأَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَوْمَ عَرَفَةَ بِالْمَوْقِفِ وَ هُوَ یُنَادِی بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ الْإِمَامَ ثُمَّ کَانَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَیْنُ ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ ع ثُمَّ هَهْ فَیُنَادِی ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لِمَنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ یَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ اثْنَیْ عَشَرَ صَوْتاً» (الکافی، ج4 ، ص 466)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی