امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل 4: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام
3. سنّت پرچمداران و صاحبان رسالت الهی در پیگیری و تحقّق حکومت
شماره 3
3-2. سنّت امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
بُعدی از زندگى امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، در میدان حکومت است. آن وقتى که این انسان بزرگاندیش و بزرگ، بالاخره بر مسند قدرت و حکومت دست پیدا کرد، در آن دوران کوتاه، کارى کرد که اگر سالهاى سال، مورخان و نویسندگان و هنرمندان، بنویسند و تصویر کنند، کم گفتهاند و کم تصویر کردهاند. وضع زندگى امیرالمؤمنین در دوران حکومت، قیامتى است. اصلاً على(علیهالسلام) معناى حکومت را عوض کرد.او تجسم حکومت الهى، تجسم آیات قرآن در میان مسلمین، تجسم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهم»[1] و تجسم عدل مطلق بود. او فقرا را به خود نزدیک مىکرد.[2]
فصل 4: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام
3. سنّت پرچمداران و صاحبان رسالت الهی در پیگیری و تحقّق حکومت
3-1. سنّت رسول اکرمصل الله علیه واله
در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) این طور نبود که فقط قانون را بیان و ابلاغ کنند؛ بلکه آن را اجرا مىکردند. رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) مجرى قانون بود. مثلاً قوانین جزایى را اجرا مىکرد:
دست سارق را مىبرید؛ حد مىزد؛ رجم مىکرد. خلیفه هم براى این امور است. خلیفه قانونگذار نیست. خلیفه براى این است که احکام خدا را که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آورده اجرا کند. اینجاست که تشکیل حکومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره لازم مىآید.[1]
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل 4: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام
3. سنّت پرچمداران و صاحبان رسالت الهی در پیگیری و تحقّق حکومت
از دوران حضرت آدم که رشتة نبوتها و رسالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهاى نبوى در طول تاریخ تشکیل گردید ـ مثل سلیمان و داوود و کسان دیگرى از بنىاسرائیل تا زمان پیغمبر ما ـ آن جایى که ترکیبِ بدیع و شیواى دین و سیاست در اوج خود به صورت یک سنّت ماندگار درآید و هدایت جامعه را تضمین کند، در قضیة غدیر اتّفاق افتاد.[1]
فصل چهارم: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام
دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی در قرآن
شماره 5
2-4. لزوم طرد ولایت طاغوت
قرآن کریم، هر ولایتی غیر از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی میکند و میگوید: هر کسی که تحت ولایت خدا نباشد،تحت ولایت طاغوت است. طاغوت یعنی چه؟ طاغوت از ماده طغیان است. طغیان یعنی سرکشی کردن و از محدوده دایره طبیعی و فطری زندگی انسان فراتر رفتن؛ مثلاً فرض بفرمایید انسان برای کامل شدن پدید آمدهاست آن کسی که انسان را از کامل شدن بیندازد، طاغوت است.[1]
قرآن میفرماید: «الَّذینَ
آمَنُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ»؛ آن
کسانی که ایمان آوردهاند،
مقاتله و ستیزشان در راه خداست. «وَ الَّذینَ
کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ الطَّاغُوتِ»؛ آن
کسانیکه به دین، کفر و انکار ورزیدهاند
مقاتله و ستیزشان در راه طاغوت است. و بعد میفرماید: «فَقاتِلُوا
أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ»؛ با اولیاء و پیوستگان شیطان
ستیز و مقابله و مقاتله بکنید...[2]
آن کسی که تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمیکند باید بداند که تحت فرمان طاغوت و
شیطان زندگی میکند. ممکن است بپرسید مگر تحت فرمان شیطان وطاغوت زندگی کردن وتن به
فرمان او دادن چه مفسدهای
دارد؟ این هم یکی از نکات آیات امروز است، قرآن در این زمینه به ما چند جواب
میدهد: جواب اول این است که اگر تن به ولایت شیطان دادی شیطان برتمام انرژیهای
سازنده و خلاق و آفریننده و ثمربخش وجود تو مسلط خواهد شد، اگر چنانچه گردنت را به
طرف شیطان و طاغوت بردی که ریسمان ولایتش را بر گردن تو بیندازد،دیگر ازدست او
خلاصی پیدا نخواهی کرد، هر چه در وجود تو از نیرو و ابتکار و از فعالیتهای سازنده
و از جلوههای درخشنده وجود دارد، تحت قبضه طاغوت و شیطان در خواهد آمد و وقتیکه
تمام وجودت در قبضه او
در آمد به آسانی میتواند تو را در همان
راهی که میخواهد و با هر وسیلهای
که میخواهد بکشاند و ببرد، و پیداست که شیطان و طاغوت انسان را به نور و معرفت و
آسایش و رفاه و معنویت رهنمون نمیشود، برای او این چیزها هدف نیست؛ بلکه برای
شیطان و طاغوت مصالح شخصی هدف اولی است و میخواهد آنها را تامین کند. پس تو را در
راه مصالح شخصی خود به کار میاندازد اگر به این جملات حساب شدهای که عرض شد دقت کنید، خواهید دید که
تحت هر جملهای معنایی است که با واقعیتهای
تاریخی تطبیق میکند اگرتن به ولایت طاغوت دادی تمام نیروها و انرژیها وابتکارها
و استعدادهای تو در قبضه طاغوت واقع میشود و وقتی در قبضه طاغوت واقع شد دیگر به سود
تو نخواهد بود، برای شیطان، خود او و مصالح خودش مطرح است، اگر چنانچه در راه او
افتادی در جهت مصالح و منافع خودش تو را قربانی خواهد کرد و به گمراهی خواهد
کشاند. قدرت در اختیار اوست و تو هم که خودت را به دست او دادی، میکشد هر جا که
خاطر خواه اوست؛
حلقهای در گردنم افکنده «دوست»
میکشد هر جا که خاطر خواه اوست