امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
پرسمان7
آیا امام خمینی(ره) مبتکر نظریه ی ولایت فقیه است؟
سوال: اگر ولایت فقیه در متون دینی اصیل بوده است، چرا تا قبل از انقلاب ایران، علمای دیگر آن را مطرح نکرده بودند؟! واقعیت این نیست که «امام خمینی مبتکر نظریه ی ولایت فقیه است؟»
ولایت فقیه نه تنها از موضوعات مورد اتفاق علمای شیعه است، بلکه از آنجا که مستندات بسیار قرآنی برای آن وجود دارد، مورد اتفاق قاطبه معتقدین به قرآن، این کتاب آسمانی است.
امام صادق (علیه السلام) برای اثبات ولایت علما، از آیة قرآن استفاده کردهاند؛ آن حضرت در روایتی که در اکثر تفاسیر معتبر روایی ـ از جمله: المیزان، البرهان ، تفسیر عیاشى و نور الثقلین ـ آمده است، میفرمایند: «از جمله چیزهایى که به سبب آن، کسى مستحقّ امامت و رهبری جامعه مىشود: «دوری از گناهان» و معاصى هلاکتبارى است که [آدمى] را لایق آتش دوزخ مىکند و دیگر، «آگاهى روشن از تمام حلالها و حرامهایى که مردم بدانها نیاز دارند» و سوم، «علم به قرآن» و شناخت خاص و عام و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن است و...
ابی عمرو زبیری از حضرت پرسید: چه دلیلی وجود دارد که ویژگیهای رهبری و امامت، مواردی است که شما فرمودید؟ حضرت فرمودند: «بهدلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند؛ «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ» (مائده: 44)؛ تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود؛ «انبیاء» که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم مىکردند، و همچنین «ربانیون» که مربیان مردم بودند. و دسته سوم، «علما» هستند که بر اساس تورات در بین مردم حکومت مىکردند... (المیزان فی تفسیر القرآن، ج5، ص: 361)
این آیه قرآن نشان میدهد که سابقهی حاکمیت علمای عادل و اذن الهی به ولایت فقها، به پیش از اسلام و دوران پس از نزول تورات برمیگردد.
از این روست که موضوع ولایت فقها در صورت عدم امکان حاکمیت معصومین (علیهم السلام)، در زمان حیات معصومین نیز مطرح بوده و علمای بسیاری در عصر آن بزرگواران، برای حاکمیت در مناطق مختلف منصوب میشدند و احکامی نیز برای آنها صادر میشده؛ شبیه احکام ولایتی که برای علمای قم (مثل زکریا بن آدم) صادر شده است.
لذا برای علمای شیعه در دوران آغاز غیبت کبری، واگذاری ولایت و مدیریت جامعه به فقهای صاحب عدالت و تدبیر از واضحات بوده و در بسیاری از کتب فقهی آنان به این مساله اشاره شده است.
برای تبیین دیدگاه فقهی علمای متقدم شیعه تا کنون در بحث ولایت فقیه، کتب مفصل و متعددی نگارش یافته است. کتب زیر، نمونهای از این دست است:
- «فقیهان امامی و عرصههای ولایت فقیه» تالیف محمدعلی قاسمی و همکاران، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- «تحول نظریة دولت در اسلام»، تالیف دکتر احمد جهانبزرگی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- «اندیشه های سیاسی شیعه در عصر غیبت» تالیف علی اکبر پازوکی، نشر معارف
- «حکمت حکومت فقیه» نوشتة آیت الله ممدوحی، انتشارات بوستان کتاب
شاید جالب باشد بدانید فقط در کتاب اول، 3704 سند از متن کتب علمای شیعه درباره ولایت فقیه، درج شده است. مراجعه به این کتب برای علاقمندان و دیدن تاکیدات مکرّر علمای شیعه در این باب بسیار جذاب و شیرین است.
اما ممکن است کسی سوال کند که پس چرا قبل از امام خمینی (قدس سره)، علما برای اقامهی این دستور قرآنی اقدام نکرده است؟
جواب این است که با مطالعه تاریخ شیعه به روشنی در مییابیم که با اعمال فشار قدرتهای معارض و حکام هم عصر، وضعیت علمای شیعه، تا بدان حد دشوار بود که همهی دغدغه آن بزرگواران، حفظ اسلام اصیل و عبور دادن جامعه کوچک شیعه از تندباد حوادث و حراست از هویت تشیع از خطراتی بوده که موجودیت این جامعه کوچک را به مخاطره انداخته بود.
این سختیها تا بدانجا بود که بخشی از علما، تحقق حاکمیت علما را بسیار دور و دست نیافتنی میدانستند؛ لذا طرح این بحث را هم لازم تشخیص نمیدادند. و الا با مطالعه این منابع آشکار میشود که فقهای شیعه در مقام بحث علمی، بر «واگذاری ولایت به فقها در دوران غیبت» اجماع داشتهاند.
برگرفته از کتاب « ولایت فقیه؛ کانون عزت و اقتدار» نشر سازمان بسیج مستضعفین، جلد 5