امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
پرسمان 2
سوال: همه قبول دارند که سیاست و حکومت شایستهی معصومین (علیهم السلام) است؛ اما این درست است که ما برای غیرمعصوم هم حق حاکمیت قائل باشیم؟!
در روزهای پیش در همین بخش توضیح دادیم که قرآن کریم، هر حاکمیتی غیر از «ولایت خدا» را رد کرده، آن را مصداق «طاغوت» میداند. از سویی این را هم میدانیم که ولایت الهی از طریق جانشینان و نمایندگان پروردگار از میان انسانها اعمال میشود. پس طبیعی است که باید دلیل محکمی برای این جانشینی و نمایندگی داشته باشیم و بدون داشتن چنین دلیلی، مجوزی برای حکومت دیگران نخواهیم داشت.
پیامبران، به حکم «رسالت الهی»، «معجزات آشکار» و «واسطه بودن بین خدا و خلق»، برای تصدی جایگاه حکومت از سوی خدا مامور بودند و در قرآن نیز آیات بسیاری را به معرفی انبیاء صاحب حکومت و شیوهی حکمرانی پیامبران (مثل حضرت داوود (بقره: 251)، حضرت سلیمان (ص: 35-39)، حضرت ابراهیم (بقره: 124)، حضرت یوسف (یوسف: 101)، و دیگر پیامبران ابراهیمی (مائده: 20)) اختصاص داده است.
این انتصاب الهی، به تصریح قرآن پس از ختم رسالت، بر عهدهی اوصیاء پیامبر (صلی الله علیه و آله) گذاشته شده است. به رسم نقل یک نمونه از صدها، میتوان به آیهی 55 سوره مائده اشاره کرد.
اما قبل از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که «در دوران غیبت امام معصوم (عجل الله تعالی فرجه)، این ماموریت الهی تعطیل میشود یا به جانشینان آنان واگذار میشود؟» باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا «عصمت» جزو شرایط حکومت الهی است؟ و آیا قرآن به حکومت غیرمعصومان نیز تصریح کرده است؟
با مطالعهی آیات قرآن به مواردی بر میخوریم که خداوند به حکومت غیر معصومان پرداخته و آنها را به عنوان نماد حاکم دینی معرفی میفرماید؛ ذوالقرنین و طالوت، دو نمونه از این قاعدهاند.
خداوند در آیه 247 سوره بقره از قول پیامبر معصومِ بنی اسرائیل، طالوت را که فردی عادی و غیرمعصوم است را بهخاطر بهرهمندی از دو ویژگی «علم» و «توان مدیریت» به عنوان حاکم برگزیدهی الهی معرفی میکند؛ «و قال لهم نبیهم ان الله قد بعث لکم طالوت ملکا قالوا انی یکون له الملک علینا و نحن احق بالملک منه و لم یوت سعه من المال قال ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم و الله یوتی ملکه من یشاء و الله واسع علیم»؛ و پیامبرشان (سموئیل) به آنان گفت: خداوند طالوت را براى شما به فرمانروایى برانگیخته است. گفتند: چگونه او را بر ما فرمانروایى باشد؟! در حالى که ما به فرمانروایى از او سزاوارتریم؛ زیرا حکومت بر بنى اسرائیل در اختیار نیاکان ما بوده است. علاوه بر این او از مال و ثروت برخوردار نیست. پیامبرشان گفت: به یقین خدا او را برگزیده و بر شما برترى داده، و او را در «دانش اداره امور» و «نیروى مدیریت» فزونى بخشیده است، و خدا فرمانروایىِ خود را به هر که بخواهد عطا مى کند.
پس برخلاف تصور برخی که عصمت را شرط حکومت الهی میدانند، قرآن دو شرط فوق را بر عصمت برتری داده و در حالی که سموئیل نبیِ معصوم در بین مردم بود، عالمی غیر معصوم را ـ بخاطر توان مدیریت جامعه ـ به رهبری و حکومت الهی منصوب میفرماید.
- برگرفته از کتاب «ولایت فقیه؛ کانون عزت و اقتدار» نشر سازمان بسیج مستضعفین، جلد 2
برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»؛ مجموعه سخنرانیهای حضرت آیت الله خامنهای در سال 1353 در مسجد امام حسن (علیه السلام) مشهد