امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
فخر المحققین (قدس سره) متوفای ۷۷۱ هـ .ق
محمدبن حسن بن یوسف بن علی بن مطهر (قدس سره) معروف به «فخر المحققین» و یا «فخرالدین»، فرزند علامه حلی (قدس سره) و شاگرد وی در فلسفه، کلام، منطق، فقه، اصول و حدیث میباشد. او همانند پدر، از نوابغ روزگار و مورد توجه خاص مجتهدین طراز اول بوده است. معروفترین کتاب ایشان «ایضاح الفوائد فی شرح القواعد» میباشد. وی در ابواب مختلف فقهی مانند نماز جمعه، خمس، زکات، وصایت و قضاوت که نوعاً سخن از ولایت فقیه است، مطالب متن «قواعد» را تأیید کرده و فتوی داده است. در اینجا به چند مورد اشاره میشود:
الف ) ولایت من لاولی له
وی در کتاب الوصایا، عبارت پدرش را در کتاب «قواعد» که میفرماید:
«لو مات انسانٌ و لا وصی له کان للحاکم النظر فی ترکته؛
اگر انسان بمیرد و وصی نداشته باشد متولی متصرف در ترکه اش، حاکم است».
چنین توضیح میدهد:
«تنبیه: المراد بالحاکم هنا السلطان العادل الاصلی، او نائبه فان تغذر فالفقیه الجامع لشرایط الفتوی»[۱]. پس مراد از حاکم در این گونه موارد عبارتست از:
۱ ـ امام معصوم (ع)
۲ ـ نایب خاص معصوم (ع)
۳ ـ فقیه جامع الشرایط (نایب عام معصوم (ع))
ب ) جهاد
ایشان در باب «قتال باغی» قول پدر را که فرموده:
«کل من خرج علی امامٍ عادلٍ فهو باغٍ و یجب قتاله علی کل من یستنفره الامام او من نصبه عموماً او خصوصاً علی الکفایه؛[۲]
هر کس که بر امام عادل، خروج کند «متجاوز» و جهاد با او است بر فرستاده امام یا نائب خاص او یا نائب عام او (فقیه) واجب است».
نقل میفرماید و چون حاشیهای بر قول پدر نزده، استنباط میشود قول پدر را قبول کرده ـ که نایب عام که میتواند حکم جهاد و قتال صادر نماید ـ و واضح است مراد از «من نسبه عموماً» فقهاء شیعه هستند.
ج ) قضاوت
همچنین در کتاب القضاء در تعریف قضاوت میفرماید:
«القضاء ولایۀ الحکم شرعاً لمن له الفتوی بجرئیات القوانین الشرعیۀ… و مبدئها الریاسۀ العامۀ فی امور الدین و الدنیا»[۳].
به اعتقاد وی قضاوت، عبارت است از «ولایت در حکم دادن» که از جانب شرع انور برای «فقهاء شیعه» قرار داده شده و مبدأ این ولایت، ریاست عامهای میدانند که فقهاء در امور دینی و دنیوی مردم دارند. این عبارت، بهترین دلیل بر «اندیشه ولایت فقیه» به معنای زمامداری و تدبیر امور جامعه در آثار فخرالمحققین (قدس سره) است.
[۱] . ایضاح الفوائد، ج ۲، ص ۶۲۴٫
[۲] . ایضاح الفوائد، ج ۱، ص ۶۲۴٫
[۳] . ایضاح الفوائد، ج ۴، ص ۳۹۶٫