امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
پرسمان 4/ملاک طاغوت بودن حکومت ها
سوال: آیا در روایات ما به ملاک «طاغوت بودن حکومتها» اشاره شده است؟
روز گذشته مروری داشتیم بر روایاتی که طاغوت بودن صاحب برخی پرچمها پیش از ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره داشت و دیدیم که علاوه بر ضعف سندی غالب این روایات، فضای صدور این احادیث و مخاطبین خاص آنها، امکان استخراج یک قاعدهی کلی را غیرممکن میسازد.
اما لازم است ملاکها و شاخصهایی که در روایات ما برای «پرچم طاغوت» بودن یک حکومت، یا «پرچم هدایت» بودن آن آمده را بررسی کنیم؛ تا بتوانیم دربارهی هر حکومت و قیامی پیش از ظهور، با قاطعیت و اطمینان قضاوت کنیم.
جالب است بدانیم در همان زمانی که امام صادق (علیه السلام)، در جواب سدیر صیرفی و عبد السلام ابن نعیم و بعضى دیگر از شیعیان سادهدل که امثال قیام ابومسلم را فرصتی برای حاکمیت اهل بیت (علیهم السلام) میدیدند و از حضرت تقاضای قیام میکردند، آنها را امر به خانهنشینی میکردند و قیام «امامان معصوم» را موکول به خروج سفیانی و قیام حضرت قائم (عج) کردند، قیامهای دیگری را که با هدف صحیح و اصولی شکل میگرفت را تایید میکردند و حتی شیعیان را به پیوستن به آن قیامها توصیه میفرمودند و خرج زندگی و خانواده مبارزان را هم برعهده میگرفتند. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 54)
قیام «زید بن علی بن الحسین» و قیام «حسین، شهید فخ» در زمان امام صادق (علیه السلام) و دعوت به پیوستن به قیام «سید یمانی»، «سید خراسانی» و «سید حسنی» از پرچمداران پیش از ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) در قالب حدود 300 روایت، نشان میدهد که حکم غیرمشروع بودن پیوستن به هر پرچمی تا پیش از ظهور صحیح نیست.
با دقت در روایاتی که در این خصوص وارد شده، در مییابیم که ائمهی اطهار شیعیان را به هدف این قیامها توجه میدادند و از آنها میخواستند که به صرف شعارهایی که داده میشود اکتفا نکنند. به عنوان نمونه وقتی زید بن موسى بن جعفر (زید النار) را که در بصره خروج کرده و خانههاى اولاد عباس را سوزانیده بود، گرفتند و نزد مأمون آوردند، مأمون جرم او را به برادرش على بن موسى الرضا (علیه السلام) بخشید و به آن جناب عرض کرد: یا ابا الحسن! اگر برادر تو رفت و کرد آنچه کرد، «زید بن على» نیز پیش از او رفت و کشته شد، و اگر تو نزد من قرب و منزلت نداشتى، حتما او را میکشتم؛ زیرا این عملى که از او صادر شده، عمل کوچکى نیست.
حضرت رضا (علیه السلام) به آن ملعون فرمود: ... «زید برادر مرا با زید بن على (ره) قیاس مکن؛ زیرا که او از علماء آل محمد (صلی الله علیه و آله) بود و به جهت رضا و خوشنودى خداوند غضب کرد و با دشمنان خدا جهاد کرد تا اینکه در راه خدا کشته شد...»
مأمون عرض کرد یا ابا الحسن! آیا از پیغمبر (صلی الله علیه وآله) وعدة عذاب نرسیده است در حق کسى که به غیر حق ادعاى امامت کند؟ حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: «زید بن على (ره) ادعاى باطلى نکرد و نهایت ترس از خدا و پرهیزکارى داشت از این مطلب؛ بلکه به مردم گفت: «اى مردم! من دعوت میکنم شما را به پسندیدة از آل رسول.» و مقصود او خودش نبود؛ چرا که او معرفت داشت به اینکه برادرش مستحق امامت است و وعدة عذابی که از جانب پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) رسیده است، در حق کسى است که ادعا کند که خداوند او را امام قرار داده و بعد از آن مردم را به غیر دین خدا دعوت کند و با اینکه خودش علم ندارد و چیزى نمیفهمد، مردم را گمراه کند و از دین بیرون برد.» (عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 191)
این روایت و دیگر احادیث مشابه، ملاک حق یا باطل بودن قیام را «دعوت به دین خدا»، «سرپرستی قیام توسط عالمان دینی» و «قصد واگذاری حکومت به صاحب اصلی آن یعنی امامان معصوم در صورت موفقیت در قیام و دستیابی به آن حضرات(علیهم السلام)» عنوان شده است. و اگر قیام و حکومتی از این شاخصها برخوردار نبود، مصداق طاغوت ا ست و تبعیت از آن جایز نیست.
برگرفته از کتاب «گفتمان ولایت فقیه» نشر اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی، جلد 4