امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
پرسمان 1
اشاره:
برآنیم تا زین پس در این بخش، به سوالات معارفی مخاطبین پرداخته، با مراجعه به اساتید برجسته ی این حوزه، پاسخهایی مستند و البته با بیانی ساده برای شما خوانندگان عزیز روزنامه فراهم آوریم.
منبع: روزنامه قدس
سوال: چرا برای اثبات خودمان دیگران را نفی میکنیم و هر حکومت دیگری را طاغوتی مینامیم؟ یعنی مردمی که سالها در سایهی حکومتهای قبلی زندگی میکردند با دین بیگانه بودند؟!
«قرآن کریم، هر حاکمیتی غیر از ولایت خدا را «ولایت طاغوت» معرفی میکند و میگوید: هر کسی که تحت ولایت خدا نباشد، تحت ولایت طاغوت است؛ در آیه 257 سوره بقره میخوانیم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون»؛ خداوند سرپرست کسانى است که ایمان آوردهاند. آنان را از تاریکىها بیرون مى بَرد و به سوى روشنایى (شناخت معارف الهی و اطاعت از خدا) هدایت مى کند. و کسانى که کفر ورزیده اند، سرپرستانشان طاغوتهایند که آنان را از نور (فطرت خداشناسى) به در مى برند و به تاریکى هاى شرک و کفر و عصیان مى کشانند. اینان همدم آتشند و در آن جاودانه اند.
از سوی دیگر قرآن کریم، پذیرش حاکمیت غیرالهی و واگذاری شئون حکومتی ـ مثل قضاوت و داوری و... ـ را به مصادیق طاغوت، منافی ایمان به خدا میداند؛ «ألم تر الی الذین یزعمون انهم آمنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به و یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا»؛ آیا نمینگری به آن کسانی که میپندارند که ایمان آوردهاند به آنچه بر تو نازل شدهاست، و به آیین پیشینیان تو ایمان دارند، خودشان را مؤمن فرض میکنند، در حالیکه کاری از آنها سر میزند که منافی با ایمان به خداست: میخواهند تحاکم به طاغوت کنند؛ یعنی حل و فصل کار خود را به طاغوت مراجعه کنند، از طاغوت نظر بخواهند و فرمان بگیرند و بر طبق نظر او زندگی خود را به راه ببرند، این منافی با ایمان است. و شیطان مى خواهد آنان را به بیراهه اى که با حق فاصله اى دور و دراز دارد سوق دهد.
پس اولا هر نظام سیاسىِ غیراسلامى، نظامى شرکآمیز است، چون حاکمش «طاغوت» است؛ و ما به حکم اسلام، موظفیم آثار شرک را از جامعه مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم و از بین ببریم. اصلا پذیرش توحید، کنار آمدن با طاغوتها را برنمیتابد؛ چرا که یکى از مصرعهاى برجسته و مهم قصیدة «لاالهالاالله» این است که با طاغوتها، طغیانگرهاى جهانى، قدرتهاى ظالم بینالمللى و ستمگرانى که امروز شما مىبینید در دنیا چگونه تاخت و تاز مىکنند و با ملتها چه مىکنند، نمىشود کنار آمد.
و ثانیا موظفیم شرایط اجتماعى مساعدى براى تربیت افراد مؤمن و با فضیلت فراهم سازیم. و این شرایط درست ضد شرایط حاکمیت «طاغوت» و قدرتهاى نارواست. شرایط اجتماعىاى که ناشى از حاکمیت «طاغوت» و نظام شرکآمیز است، لازمهاش گسترش فساد است (مائده: 32).
پس در این شرایط اجتماعى و سیاسى، انسان مؤمن و متقى و عادل نمىتواند زندگى موحدانه داشته باشد و بر ایمان و رفتار صالحش باقى بماند. لذا انسان موحد دو راه در برابر خود دارد: یا اجباراً دستورات حکومتی طاغوت را بپذیرد و اعمالى مرتکب شود که شرکآمیز و ناصالح است. یا براى اینکه چنین اعمالى مرتکب نشود و تسلیم اوامر و قوانین «طواغیت» نشود، با آنها مخالفت و مبارزه کند تا آن شرایط فاسد را از بین ببرد.
پذیرش «توحید» حکم میکند که باید دستگاههاى حکومتى فاسد و فاسدکننده را از بین برد و هیأتهاى حاکمة خائن و فاسد و ظالم و جائر را سرنگون کرد. این وظیفهاى است که همه مسلمانان در یکایک کشورهاى اسلامى باید انجام دهند؛»1 همان کاری که مردم خداپرست ایران در قالب انقلاب اسلامى محق کردند.
البته ممکن است کسانی با این حقیقت قرآنی آشنا نباشند، یا امکان تحقق آن را نداشته باشند، که در این دو صورت مستضعف محسوب شده و حکم دیگری خواهند داشت.
1. برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»؛ مجموعه سخنرانیهای حضرت آیت الله خامنهای در سال 1353 در مسجد امام حسن (علیه السلام) مشهد