امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
شبهه بیست و هفتم: شما که میگویید اطاعت
از ولیّ فقیه همان اطاعت از انبیاست، آیا دلیلی وجود دارد که خدا ولی فقیه را نیز
از اشتباه و خطا در تصمیمگیریها مصون سازد؟
§ خدا آن رهبرى را که از سوى اوست، دست مىگیرد و هدایت مىکند، از مشکلات او را عبور مىدهد...[i]
§ رهبر نقشه را از خدا مىگیرد، راه را از خدا مىآموزد، روشها را هم از خدا مىآموزد؛ این رهبرى، رهبرى درست است. «وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرات»؛[1] وقتى رهبرى، رهبرى خدایى شد، کار خوب را هم از خدا یاد مىگیرد. [ii]
§ آن جامعه یى که پایبند ارزشهاى الهى است، آن جامعهیى که توحید را قبول کرده است، نبوّت را قبول کرده است، شریعت الهى را قبول کرده است، هیچ چارهیى ندارد جز اینکه در رأس جامعه کسى را بپذیرد که او شریعت اسلامى و الهى را مىداند؛ از اخلاق فاضلهى الهى برخوردار است؛ گناه نمىکند؛ اشتباه مرتکب نمىشود؛[2] ظلم نمىکند؛ براى خود چیزى نمىخواهد؛ براى انسانها دل مىسوزاند؛ ارزشهاى الهى را بر مسائل و جهات شخصى و گروهى ترجیح مىدهد. لذا در جامعهى اسلامى ما و در نظام جمهورى اسلامى این مطلب تأمین شده است.[iii]
§ ما مىخواهیم کسى را در رأس حکومت بگذاریم که مىدانیم تخلّف نمىکند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلف کند؛ از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، مىفهمیم حضور او در این منصب بهجا نیست. خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکتهى خیلى بدیعى در مبناى حکومت در دنیاست.[iv]
§ امام، بلاشک مشمول هدایت خدا بود؛ خدا او را هدایت مىکرد. خود ایشان هم این معنا را ملتفت بودند و بنده از خود ایشان شنیدم که مىفرمودند: از اول انقلاب، انسان احساس مىکند که گویا یک دستى ـ دست غیبى است یا یک دست هدایتى است ـ که دارد ما را پیش مىبرد. این همان هدایت الهى است؛ این همان حکمتى است که «یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْب مَنْ یَشاء»؛[3] آن نورى است که خدا در دل هرکسکه بخواهد، بیاندازد.[v]
§ هیچ مسألهیى نیست که از دید رهبرىِ الهىِ جامعهى اسلامى خالى بماند و دور بماند و این فرق بین جامعهى الهى و جامعهى غیرالهى است... قرآن کریم وقتى از انبیاء حرف مىزند آنان را به عنوان رهبران برجسته یاد مىکند «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا»؛[4] یعنى ما پیغمبران را رهبرانى قرار دادیم که مردم را در سایهى فرمان ما هدایت مىکنند. رهبر نقشه را از خدا مىگیرد، راه را از خدا مىآموزد، روشها را هم از خدا مىآموزد؛ این رهبرى، رهبرى درست است. «وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرات»؛[5] وقتى رهبرى، رهبرى خدایى شد، کار خوب را هم از خدا یاد مىگیرد. خدا آن رهبرى را که از سوى اوست، دست مىگیرد و هدایت مىکند، از مشکلات او را عبور مىدهد... رهبرى در انقلاب ما از رهبرىِ دنیایى به رهبرىِ الهى تبدیل شد.[vi]
[1]. همان
[2]. روایات بسیاری در خصوص حفظ و صیانت حاکم عادل از خطا و لغزش، توسط خدای متعال وجود دارد؛ مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام) که فرمودهاند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ لِأُمُورِ عِبَادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ لِذَلِکَ وَ أَوْدَعَ قَلْبَهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ وَ أَطْلَقَ عَلَى لِسَانِهِ فَلَمْ یَعْیَ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ وَ لَمْ تَجِدْ فِیهِ غَیْرَ صَوَابٍ فَهُوَ مُوَفَّقُ مُسَدَّدٌ مُؤَیَّدٌ قَدْ أَمِنَ مِنَ الْخَطَإِ وَ الزَّلَلِ خَصَّهُ بِذَلِکَ لِیَکُونَ ذَلِکَ حُجَّةً عَلَى خَلْقِهِ شَاهِداً عَلَى عِبَادِه وَ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم»؛ به راستى چون خدا بندهاى را براى ادارة امور بندگان خود انتخاب کند، به او شرح صدر عطا کند و در دلش چشمههاى حکمت بجوشاند و دانش خود را از راه الهام به او آموزد، که در پاسخ هیچ سؤال و پرسشى در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود، زیرا از طرف خداوند مشمول کمک و تأیید او است، از خطا و لغزش و برخورد ناصواب در امان است، خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجّت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند، این فضل الهى است که به هر که خواهد عطا کند، و خدا صاحب فضل بزرگ است. (الکافی، ج 1، ص 201؛ تحف العقول، ص 439؛ الاحتجاج، ج2، ص436؛ الأمالی للصدوق، ص680؛ عیونأخبارالرضا(علیه السلام)، ج1، ص 220 و...)
[3] . خدا در قلب هر که بخواهد میگذارد. (منیةالمرید ص 67)
[4]. انبیاء: 73
[5]. همان
[i]. بیانات رهبر معظم انقلاب در درس تفسیر سورهى مجادله 17/2/1361
[ii]. بیانات رهبر معظم انقلاب در درس تفسیر سورهى مجادله 17/2/1361
[iii]. بیانات مقام معظم رهبرى در خطبهى نماز جمعه 30/2/1362
[iv]. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى هیأت علمى کنگرهى امام خمینى(ره) 4/11/1378
[v]. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى درجمع علماوروحانیون استان چهارمحال وبختیارى (شهرکرد) 15/7/1371
[vi]. بیانات رهبر معظم انقلاب در درس تفسیر سورهى مجادله 17/2/1361