امام شناسی
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
صفحه ای کوچک برای نشانی دادن از محوری ترین مفهوم عالم: ولایت ...
اطاعت کنید ازخدا ورسولش واولیاء امورایشان
حضرت امام خمینی (رض)
امام شناسی
یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.
پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل 4: ضرورت تشکیل حکومت در اسلام
3. سنّت پرچمداران و صاحبان رسالت الهی در پیگیری و تحقّق حکومت
شماره 8
امام هادی, امام عسگری و امام مهدی علیهماالسلام
9. امام هادی (علیه السلام):
v زیارت جامعة امام علی بن محمد الهادی(علیه السلام) را باید به حق، «منشور امامشناسی» نامیدهاند؛ زیارتی که فارغ از فضائل بیشمار قرائتش، پس از نگارش دهها شرح روایی، حِکمی و عرفانی بر آن، هنوز هم معارف بازگونشدة بسیار در سینه دارد.
تبیین ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی امامت در این مجموعة بینظیر، از زوایای گوناگون صورت پذیرفته است؛ در ابتدای زیارت، به رسالت سیاسی ائمة هدی(علیهم صلوات الله) تصریح میگردد؛ «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ... وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْیَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْکَانَ الْبِلَادِ»[1] و وظیفة هر محبّ اهل بیت را تبعیت محض در تمام ابعاد فردی و اجتماعی عنوان مینماید: «مَنِ اتَّبَعَکُمْ فَالْجَنَّةُ مَأْوَاهُ وَ مَنْ خَالَفَکُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَکُمْ کَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَکُمْ مُشْرِکٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَیْکُمْ فِی أَسْفَلِ دَرْکٍ مِنَ الْجَحِیم»[2] و در نهایت، زائر، به پایمال شدن حق آن بزرگواران اشاره و از کسانی که این حق را از صاحبانش دریغ داشتند، اعلام برائت مینماید؛ «وَ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ الشَّیَاطِینِ وَ حِزْبِهِمُ الظَّالِمِینَ لَکُمْ الْجَاحِدِینَ لِحَقِّکُمْ وَ الْمَارِقِینَ مِنْ وَلَایَتِکُمْ وَ الْغَاصِبِینَ لِإِرْثِکُمْ».[3]
v اطلاعات ما از آخرین امامان هدایت، بسیار محدود است؛ زندگی تحت مراقبت شدید امنیتی و نظامی و زندانهای مکرّر و عدم امکان دسترسی به آن بزرگواران، باعث شده از داشتن تاریخی مدون از زندگی آن بزرگواران، بیبهره باشیم.
اما معدود روایات و نامههای باقیمانده از آن حضرات و برخورد هراسناک حکّام همعصرشان میتواند جهتگیری زندگی سختِ ایشان را بر ما تا حدودی آشکار سازد.
نامهای که امام حسن عسگری(علیه السلام) خطاب به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری نگاشتهاند، سندی کمنظیر در این راستاست. در فرازی از این نامه آمده است:
«اسحاق! یقین بدان که هر که در دنیا کور باشد، در آخرت کور و گمراهتر است. اسحاق! منظور در این آیه، نه چشم سر است که نابینا مىشود؛ چشم دل است که در سینهها است. چنان که خداوند در آیة محکم کتابش، درباره ظالم فرمود که (روز قیامت) گوید:
«پروردگارا! چرا مرا کور محشور کردى، با اینکه در دنیا بینا بودم؟ خطاب شود: «چنانکه آیات ما بر تو عرضه شد و فراموش کردى (و چشم دل نگشودى)، همانسان امروز فراموش مىشوى.»[4]
کدام آیه (و نشانه خدائى) بزرگتر از حجّت خدا بر خلق و امین او در شهرها و گواه وى بر بندگانش است؛ بعد از پیامبران ـ نیاکان نخستینش ـ و اوصیا ـ پدران بازپسینش ـ (سلام اللَّه علیهم اجمعین و رحمه اللَّه و برکاته)؟ (پس نشناختن امام وقت بزرگترین نشانة حق، سبب کورى قیامت است.)
شما را به کدام گمراهى مىکشند و شما هم همچون چارپایان، سربهزیر مىروید؟! از حق روى گردانید؛ به باطل مىگرائید؛ نعمت خدا را کفران مىکنید. آیا از آنهائید که به پارهاى از کتاب ایمان آرند و پارهاى را انکار کنند؟ و سزاى آنها که چنین کنند، از شما (مسلمانان) و غیر شما جز این نیست که در دنیا به ذلت افتد، و در آخرت به عذاب طولانى جاوید گرفتار شوند.
و به خدا، این زبونى بزرگى است. خداوند که به منّت و رحمتش وظایفى را بر شما واجب کرده، نه از روى احتیاج به شما، بلکه از سر مهربانى و رحمت بوده؛ جز او خدائى نیست، تا ناپاک و پاک را از هم جدا کند، اسرار سینهها را بیازماید، آنچه در دل دارید پاک و خالص گرداند، تا به رحمتش سبقت گیرید، و درجات و منازلتان در بهشت (بر حسب اعمال) تفاوت یابد؛ حج، عمره، نماز، زکات، روزه، و ولایت را واجب کرده و درى براى گشودن واجبات به رویتان باز کرده؛ کلیدى براى یافتن راهش به دستشان سپرده (که همان ولایت است.) اگر محمد و فرزندانِ جانشینش نبودند، چون چارپایان سرگردان بودید و هیچ واجبى را نمىشناختید! مگر مىشود به شهرى جز از دروازه راه یافت؟ و آنگاه که با نصب «اولیاء»، بر شما منت نهاد این آیه را فرستاد:
«امروز دینتان را کامل ساختم، و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برایتان پسندیدم.»[5]
و براى اولیایش حقوقى به عهدة شما نهاده و دستور داده آنها را بپردازید؛ تا هر چه دارید ـ از زن، مال، خوراک و آشامیدنی ـ همه حلال شود. به پیغمبرش دستور داده: «بگو از شما مزدى نخواهم، بهجز دوستى خویشانم.»[6] و بدانید که هر که (از پرداخت این حقها) بخل ورزد، در حق خود بخل کرده؛ خدا بىنیاز است و شما نیازمند و جز او خدائى نیست.
بحث درباره حقوق شما و حقوقى که به گردن شماست، به طول انجامید؛ اما اگر نه این بود که خدا مىخواهد نعمتش را بر شما تمام کند، نه دستخطى از من مىدیدید، نه حرفى مىشنیدید؛ پس از آنکه امام سابق در گذشته و شما در غفلت از امر آخرتتان به سر مىبردید...
مبادا دربارة خدا (و امر دین) تقصیر و کوتاهى کنید و از زیانکاران شوید. نابود و از رحمت خدا دور باد آن که از طاعت خدا روى گرداند و پند دوستان را نپذیرد.
خدا به شما دستور داده: از او، و پیغمبرش، و «اولو الامر» اطاعت کنید! خدا بر ناتوانى و غفلت شما رحمت آرد، و بر کارتان صبر و شکیبتان دهد، این انسان چقدر به پروردگارِ کریمش غَرّه است؟ اگر سنگهاى سخت، برخى از آنچه را که در این نامه است فهم کند، از فرط پریشانى و وحشت و ترس از خدا و بازگشت به طاعت او، از هم بپاشد؛ هر چه خواهید بکنید! «عن قریب، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمالتان را مىنگرند، سپس به داناى غیب و شهود بازمىگردید و به کارهائى که مىکردهاید آگاهتان مىکند.»[7] و الحمد للَّه رب العالمین و صلى اللَّه على محمد و آله اجمعین.[8]
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه):
v در توقیع شریفی که از ناحیة امام زمان (علیه السلام) رسیده، میخوانیم:
«قَدْ آتَاکُمُ اللَّهُ یَا آلَ یَاسِینَ خِلَافَتَهُ وَ عَلَّمَ مَجَارِیَ أَمْرِهِ فِیمَا قَضَاهُ وَ دَبَّرَهُ وَ رَتَّبَهُ وَ أَرَادَهُ فِی مَلَکُوتِهِ فَکَشَفَ لَکُمُ الْغِطَاءَ وَ أَنْتُمْ خَزَنَتُهُ وَ شُهَدَاؤُهُ وَ عُلَمَاؤُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ سَاسَةُ الْعِبَادِ وَ أَرْکَانُ الْبِلَادِ وَ قُضَاةُ الْأَحْکَامِ»؛ [9] ای آل یاسین! به حقیقت خداوند جانشینیاش را به شما بخشیده است... و شما خزانهداران اویید و شاهدان و عالمان و امینان او هستید؛ و سیاست بندگان او به دست شماست و استواری بلاد، به واسطة شماست و شما قاضی به احکام خدایید.
روایاتی از این دست از یک سو، روایات گستردهای که الگوی کامل مدیریت الهی را در دوران ظهور امام موعود(عج) به تصویر میکشد، از سوی دیگر در کنار روایاتی که مدیریت و راهبری جامعه در دوران غیبت را به علمای وارسته واگذار میکند ـ که در فصلهای آتی بهدقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت ـ شاهدی است بر اهتمام آن امام غایب از نظر، به جهتدهی جامعة اسلامی و راهبری آن در دوران غمآلود غیبت، حجم سیرة قولی و عملی سیاسی آن امام از نظر غایب را به پرحجمترین سیرة سیاسی ائمة هدی (علیهم صلوات الله) مبدّل ساخته است.
امید که خداوند ما را شاهد انقضای زودهنگام این دوران قرار داده، چشمان ما را به جمال عالم آرای آن حضرت روشن فرماید.
v از مجموع مباحث طرح شده در مورد سیرة سیاسی اهلبیت(علیهم السلام) به روشنی درمییابیم که، «علیرغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید درباره زندگی ائمه (علیهم السلام)، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال، بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فرا گرفته و حیات سیاسی برجستهترین چهرههای خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حسّاسترین دورانهای تاریخ اسلام را در بر میگیرد، با غرضورزی یا بیاعتنایی یا کجفهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان رو به رو شده است. این است که ما از یک تاریخچة مدوّن و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پر ماجرای آن پیشوایان، تهیدستیم... مهمترین چیزی که در زندگی ائمه (علیهم السلام)، به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزة حادّ سیاسی» است. از آغاز نیمة دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی به طور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهل بیت (علیهم السلام)، مبارزه سیاسی خود را با شیوهای متناسب با اوضاع و شرایط، شدّت بخشیدند. این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
بیشک تبیین و تفسیر دین با دیدگاه مخصوص اهل بیت وحی، و رفع تحریفها و کجفهمیهای از معارف اسلامی و احکام دینی، نیز هدف مهمی برای جهاد اهل بیت به حساب می آمد؛ اما طبق قرائن حتمی، جهاد اهل بیت به این هدفها محدود نمیشد و بزرگترین هدف آن، چیزی جز تشکیل حکومت علوی و تأسیس نظام عادلانه اسلامی نبود.
بیشترین دشواریهای زندگی مرارتبار و پر از ایثار ائمه و یاران آنان، بهخاطر داشتن این هدف بود، و ائمه (علیهم السلام)، از دوران امام سجاد (علیه السلام) و بعد از حادثه عاشورا به زمینهسازی دراز مدت برای این مقصود پرداختند.»[10]
[1]. منلایحضرهالفقیه، ج 2، ص 610 و مفاتیح الجنان
[2]. همان
[3] . همان
[4] . طه: 126- 125
[5] . مائده: 3
[6] . شورى: 23
[7] . توبه: 105
[8] . «... وَ أَیُّ آیَةٍ أَعْظَمُ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَمِینِهِ فِی بِلَادِهِ وَ شَهِیدِهِ عَلَى عِبَادِهِ مِنْ بَعْدِ مَنْ سَلَفَ مِنْ آبَائِهِ الْأَوَّلِینَ النَّبِیِّینَ وَ آبَائِهِ الْآخِرِینَ الْوَصِیِّینَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ فَأَیْنَ یُتَاهُ بِکُمْ وَ أَیْنَ تَذْهَبُونَ کَالْأَنْعَامِ عَلَى وُجُوهِکُمْ عَنِ الْحَقِّ تَصْدِفُونَ وَ بِالْبَاطِلِ تُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَةِ اللَّهِ تَکْفُرُونَ أَوْ تَکُونُونَ مِمَّنْ یُؤْمِنُ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ یَکْفُرُ بِبَعْضِ- فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ وَ مِنْ غَیْرِکُمْ- إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ طُولُ عَذَابٍ فِی الْآخِرَةِ الْبَاقِیَةِ
وَ ذَلِکَ وَ اللَّهِ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ إِنَّ اللَّهَ بِمَنِّهِ وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ یَفْرِضْ ذَلِکَ عَلَیْکُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَیْکُمْ بَلْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْکُمْ لِیَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ لِیَبْتَلِیَ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ لِتُسَابِقُوا إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لِتَتَفَاضَلَ مَنَازِلُکُمْ فِی جَنَّتِهِ فَفَرَضَ عَلَیْکُمُ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمَ وَ الْوَلَایَةَ وَ جَعَلَ لَکُمْ بَاباً تَسْتَفْتِحُونَ بِهِ أَبْوَابَ الْفَرَائِضِ وَ مِفْتَاحاً إِلَى سَبِیلِهِ لَوْ لَا مُحَمَّدٌ ص وَ الْأَوْصِیَاءُ مِنْ وُلْدِهِ لَکُنْتُمْ حَیَارَى کَالْبَهَائِمِ لَا تَعْرِفُونَ فَرْضاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ هَلْ تُدْخَلُ مَدِینَةٌ إِلَّا مِنْ بَابِهَا فَلَمَّا مَنَّ عَلَیْکُمْ بِإِقَامَةِ الْأَوْلِیَاءِ بَعْدَ نَبِیِّکُمْ قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَفَرَضَ عَلَیْکُمْ لِأَوْلِیَائِهِ حُقُوقاً أَمَرَکُمْ بِأَدَائِهَا لِیَحِلَّ لَکُمْ مَا وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَ أَمْوَالِکُمْ وَ مَآکِلِکُمْ وَ مَشَارِبِکُمْ قَالَ اللَّهُ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ» (تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 485)
[9] . بحارالأنوار، ج 91، ص 36
[10] . غریب پیروز (پیام رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) به کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام) 1363)، نشر آستان قدس رضوی، ص 6-7
http://hezbeali.blog.ir/1394/03/01/