سايت من
آخرين عناوين
مطالب سايت
درباره سايت

    آمار و امکانات سايت

سايت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...

 
 

موضوعات مطالب سايت

پیوندهای روزانه

   درباره سايت

یوم ندعوا کل اناس بامامهم...
-------------------------------------
وحدت عمومی, به معنای گردآمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون بر گرد محور اسلام, خط امام و "ولایت فقیه" است.
این, همان اعتصام به "حبل الله" است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند؛
و این, آن اسم اعظمی است که همه ی گره ها را باز, و همه ی موانع را بر طرف, و همه ی شیاطین را مغلوب می کند.

پیام امام خامنه ای به ملت ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی 1368/4/23

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

امام شناسی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
  •  

  •  

  •  

  مطالب سايت

 

امام شناسی

 

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۱):جناب صاحب مدارک (قدس سره)

اقوال علماء در عصر غیبت(۲۱):جناب صاحب مدارک (قدس سره)

صاحب مدارک (قدس سره) متوفای ۱۰۰۹ هـ . ق

سیدمحمد بن علی موسوی عاملی (قدس سره) از فقهاء بزرگ اواخر قرن دهم می‌باشد. وی تألیفات گرانقدری در فقه و اصول دارد که مهمترین آنها «مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام»، «حاشیه علی الاستبصار»، «حاشیۀ علی تهذیب الاحکام» و «نهایه المرام فی شرح مختصر شرایع الاسلام» می‌باشند.

وی در کتاب «مدارک» که شرح شرایع محقق حلی (قدس سره) می‌باشد تقریباً تمامی مواردی را که محقق از شئون و اختیارات فقیه عادل و در نتیجه به معنای پذیرش ولایت فقیه است قبول دارد و بر آنها تأکید می‌کند در اینجا به یک نمونه بسنده می‌کنیم:

«قوله (یجب ان یتولی صرف حصه الامام(ع) فی الاصناف الموجودین من الیه الحکم بحق النیابه کما یتولی اداء ما یجب علی الغائب) المراد بمن الیه الحکم الثقة العدل الامامی الجامع شرایط الفتوی وانما وجب تولیه لذلک بما اشار الیه المصنف من انه منصوب من قبله علیه السلام علی وجه العموم فیکون له تولی ذاک کما یتولی اداء ما یجب علی الغایب من الدیون»[۱]

وی در توضیح این عبارت محقق که تولیت سهم امام را به عهده «من الیه الحکم» می‌داند، می‌فرماید مراد از «من الیه الحکم» فقیه عادل شیعه جامع الشرایط است که منصوب امام معصوم است و نیابت عام از آن حضرت دارد یعنی تمامی وظایف امام معصوم را او به عنوان نایب عام، بر عهده دارد. بدین ترتیب نیابت عامه فقهاء را در زمان غیبت قبول کرده‌اند.

 

[۱] . مدارک الاحکام، ج ۵، ص ۴۲۷

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی